Brev:
Vifter skeen væk og er hidsig!
9. september 2013
Alder:
9 mdr.
Vifter skeen væk og er hidsig!
Hej Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse.
Min søn på 9 mdr. er en lille hidsigprop, det har vi mærket fra starten. Nu har det imidlertidigt skabt problemer, når han skal have mad med ske. Tidligere har der ingen problemer været med maden, han spiser alt det, jeg serverer. Nu får han lidt fingermad samtidig med, at jeg giver ham grød om morgenen mos til frokost og aftensmad. Men nu er han begyndt at protestere helt vildt imod at få skemad. Han skriger op og vifter skeen væk. Det ender med, at maden flyver rundt om hans hoved og klatter landet alle steder, inkl. på ham, i hans ansigt og hår. Overalt.
Jeg er ved at blive sindssyg af svineriet. Hvis jeg dropper at forsøge at give ham skemaden, så får han jo ikke nok mad. Den eneste måde han stopper sit skrigeri og viften med armene er ved, at jeg giver ham lov til at sidde og lege med grøden/maden. Dvs. han får lov at tage fat i ske og tallerken og fører hænderne ned i grøden og kører dem rundt. Bagefter kører han hænderne rundt i stolen og på bordet. Du kan næsten regne ud, hvilket svineri det giver. Både køkken og ham trænger til at blive spulet bagefter. Men det er den eneste måde, jeg kan få ham til at tage imod skemaden. At have et stykke brød, frugt eller ostestang i hånden er ikke distraktion nok. ...
...
Hvad skal jeg stille op? Jeg føler han vinder kampen og får sin vilje, og der er mad over det hele. På den anden side så orker jeg efterhånden ikke den kamp der er ved maden mere, og jeg er ked af, at han pludselig er begyndt at reagere sådan. Han protestere også helt vildt hver gang, han får sin hagesmæk på. Det har han aldrig været glad for.
Jeg tænker, at det er fordi han gerne vil forsøge selv, og jeg skal forsøge at lære ham selv at spise fra tallerkenen. Men jeg tror ikke, at han er klar. Han sidder og slår skeen ned i tallerkenen i stedet. Jeg har også forsøgt at give ham sin egen ske. Men det er heller ikke det han vil. Han VIL simpelthen sidde og rode rundt i maden - og han putter den altså ikke ind i munden.
Det skal også lige siges, at jeg ikke er begyndt at lave en anderledes morgenmad, det er stadig øllebrød. Og så har han altid spist alt den mad, jeg har lavet. Jeg har gjort meget ud af at lave forskellig grøntsagsmos med fisk og kød, så han får stimuleret alle smagsløgene. Jeg tror derfor ikke, at det handler om, at han ikke kan lide maden.
Håber du kan komme nogle bud på, hvad vi skal stille op med vores lille hidsigprop. Det tager meget på kræfterne. Også selvom han er verdens dejligste og charmerende lille, glade dreng.
Mange hilsner
Madmor